onsdag 12 augusti 2009

IKEA på Liljevalchs

Nu under sommaren (augusti ut) pågår en IKEA-utställning på Liljevalchs. Se till att besöka den, om du inte redan varit där!


Jag har, så länge jag kan minnas, varit fascinerad av IKEA. Som liten mest av bollhavet, men senare både av produkterna och av Ingvar Kamprad, som jag tycker är ett geni. En mycket speciell man. En av mina idoler, brukar jag säga.

Ett bra exempel är när IKEA startade upp det första varuhuset utanför Norden, i Schweiz 1973. Det rådde goda tider och väldigt låg arbetslöshet där då, och man hade svårt att hitta personal. Vad gjorde man då? Jo, man kom fram till att det fanns ju en stor grupp som skulle kunna arbeta: hemmafruarna. Ett brev skickades till den målgruppen, och där föreslog man ett skiftschema där hemmafrun ena veckan jobbade på IKEA, medan väninnan tog hand om både hennes och sina egna barn, och nästa vecka var hemma och tog hand om barnen medan väninnan fick arbeta istället. Det gäller att se möjligheterna - sådant imponeras jag grymt mycket av!

Utställningen är en nostalgikick av stora mått. Många möbler med hög igenkänningsfaktor såklart, men också rolig information om IKEA-historien.

Väggen med alla IKEA-kataloger sedan 1951 är ett kul inslag. Kommer att återkomma om katalogerna här inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar