söndag 16 augusti 2009

Min IKEA-katalogsamling

Jag har sparat varenda IKEA-katalog från 1989 och framåt. Jag gillar nostalgitrippar och tänkte helt enkelt att om jag sparar dem så kan jag kika i dem vid senare tillfälle och minnas tillbaka. 


I år firar jag alltså 20-årsjubileum med mina kataloger, och har nyligen toppat min samling med den här rariteten: IKEA-katalogen från 1957. Jag var själv inte med på den tiden, men katalogen är bara så cool, både på in- och utsidan!


I år får man inte katalogen om man har en "Ingen reklam, tack"-skylt på brevlådan (och det har ju förstås jag). Då får man se till att beställa den här. Det finns ju inget roligare än att att placera sig i soffan och bläddra igenom det rykande färska exemplaret! Tänker inte tjuvkika på webben heller, som jag såg att man redan nu kan göra.

På önskelistan: IKEA-katalogen från 1972. På framsidan det året fanns den orange- och vitrandiga fåtöljen Krumelur, som vi hade hemma i min storebrors rum. 

4 kommentarer:

  1. Kul med en sån samling kataloger! Jag funderar på en sak, skulle du som har alla årgångar kunna kolla i katalogerna runt 1998-2002 om du hittar ett tyg som jag köpte på loppis för några veckor sedan? Här ligger en bild från bloggen tagen med mobilkamera:

    http://4.bp.blogspot.com/_C7-q6-8ltbY/Sov-XrSs_TI/AAAAAAAABLA/U7pmTWKl9D0/s1600-h/Pantontyg_1963.jpg

    Kommentera gärna i min blogg eller mejla om du vill det!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med fler som samlar på dem.
    Själv har jag 1975 +1979-2010
    Nu är det bara de äldsta jag söker.

    SvaraRadera
  3. Herr Movarp - ditt tyg heter Paulina Cirkel, och är designat av Maria Vinka. Finns med i 2004 års IKEA-katalog! Den som söker finner! :-)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken guldgruva! Skulle du kunna hjälpa mig med namnet på en soffa från ikea 1989? Den är gjord av böjträ av körsbär, mycket nätt tvåsits, fanns i ett stormönstrat tyg i lite Josef Frank-stil blommor/ev papegojor och i det tyg som jag har - ett pastellfärgat tyg med romber på ränder. Tack, snälla, om du har tid och möjlighet att kolla detta!
    Mvh Katarina

    SvaraRadera