tisdag 17 juli 2012

Marimekkos fabriksbutik


Förra helgen var vi på kryssning till Helsingfors, och hade en dag i land. Jag ville ju kolla in lite designgrejer i och med att staden är World Design Capital 2012.

Vi skulle börja med Marimekkos fabriksbutik (Kirvesmiehenkatu 7, Helsinki), som ligger en bit utanför city. Jag hade kollat upp att det gick snabbt och smidigt att ta sig dit med spårvagn och tunnelbana. Men: just den lördagen då vi var där, så hade man stängt tunnelbanan för någon variant av underhållsarbete. Så det tog lite längre tid än beräknat att ta sig fram och tillbaka.

Spenderade hur som helst ungefär en timme där bland alla härliga, färggranna textilier. Det blev 2 tyger, 1 duk och några servetter som fick följa med i kassen hem. Allt kommer säkert att visas i inlägg längre fram! För dig som gillar tyger och textil finns det massor att utforska i denna butik. Förutom metervara finns även kläder och lite glas och porslin.

Väl tillbaka i city var vi både trötta och hungriga, och eftersom vädret var fint så blev det så att vi promenerade lite och sen hamnade på torgmarknaden vid hamnen istället för att kika på mer design.
Och vips var det dags att ta sig tillbaka till båten! Tiden går fort när man har kul, som man säger.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt ni verkar ha haft. Jag gjorde en likadan resa med mitt ex för några år sedan och köpte då mitt Unniko halsband som jag alltid bär runt halsen. Jag gillar Helsingfors och jag som Marimekkonörd måste absolut åka till fabriksbutiken.

    SvaraRadera
  2. Vilken dröm, jag har ännu inte varit där.

    SvaraRadera